Menu

Česká federace mankalových her

Oware

Oware se hraje hlavně Africe. Stejnou hru najdete pod mnoha názvy. Oware, Awele, Warri a určitě mnoho dalších. Úkolem hráče je jako ve většině her nasbírat nadpoloviční většinu kamenů (tj. 25 a více). Bez speciálních pravidel by mohla hra skončit i dříve, v okamžiku kdy jedna strana nemá čím hrát, obdobně jako v Toguzu. Mezinárodně uznávaná pravidla ale vzniku takovéto situace brání, takže za jistých podmínek nedovolují hráči sebrat kameny nebo ho nutí nějaké soupeři rozdat a jdou tak trochu proti hlavnímu smyslu hry. Na českých turnajích se tedy můžete setkat s více pravidly, ta "rychlejší" však používáme vždy jen souhlasem všech zúčastněných, případně jako vedlejší turnaj.

Deska

Ke hře potřebujeme desku, která má 2 řady po 6 důlcích, a 48 kamenů (např. větší fazole, korálky). Hodí se i dvě mističky na sebrané kameny (pokladice), pokud nejsou přímou součástí desky. Na začátku je ve všech důlcích po čtyřech uličkách, pokladnice jsou prázdné. Hrají dva hráči, světlý a tmavý a pravidelně se střídají v tazích.

Rozdávání

Tah spočívá v rozdání obsahu jednoho vlastního důlku. Po tahu může následovat sebrání kamenů. Rozdává se proti směru hodinových ručiček a rozdávání začíná od dalšího důlku.

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Spodní, tedy světlý hráč může zahájit hru např. tak, že rozdělí důlek D3. Vezme tedy všechny (4) kameny, a umístí postupně 1 kámen do důlků D4, pak D5 a D6. Zůstane mu v ruce 1 kámen, musí tedy pokračovat v rozdělování na soupeřově straně. Vloží tedy 1 kámen do důlku H1. Tím tah končí. Sebrání kamenů teď není možné. Na tahu je tedy tmavý hráč. Pozice nyní vypadá takto:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Při rozdávání tedy jdeme postupně dokola okolo desky, žádný důlek na cestě nemůžeme vynechat a nikam nesmíme vložit více než jednu kuličku. Pokud bychom rozdávali důlek D6, pak rozdávání začne v soupeřově důlku H1.

Sbírání

Na dalším obrázku je pozice, kde tmavý hráč, který je v tuto chvíli na tahu, může získat dva nebo pět kamenů.

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Pokud rozdělí důlek H1, skončí v důlku D1 a oba kameny, které se tam po rozdání nachází si může ponechat - až do konce hry je odloží do své pokladnice. Má však lepší možnost, a to rozdělit důlek H6. Takto totiž skončí rozdělování v důlku D4, a může si vzít nejen obsah důlku D4, ale i D3.

Po rozdání H6 to bude vypadat takto:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Skončili jsme rozdávání v D4, tam jsou dva nebo tři kameny (konkrétně dva) a když se podíváme zpět, v D3 jsou také dva nebo tři kameny (konkrétně tři). Těchto celkem pět kamenů přesuneme do pokladnice. V H1 jsou také dva kameny, ale řada byla přerušena jiným počtem, takže obsah důlku H1 zůstane na desce.

Obecně lze tedy sebrat kameny v případě, že:

  • skončíme rozdělování na soupeřově straně
  • v důlku, kam jsme dali poslední kámen, jsou nyní 2 nebo 3 kameny

Jestliže jsme sebrali nějaké kameny, můžeme ve sbírání pokračovat, jestliže další důlek v protisměru rozdělování je také soupeřův a obsahuje 2 nebo 3 kameny, a to až do doby, než narazíme na důlek s jiným počtem kamenů nebo (nezastaví-li nás jiný počet kamenů) až dojdeme na konec řady soupeřových důlků.

V následující pozici je na tahu tmavý hráč. Rozdělí-li důlek H5, skončí rozdělování v důlku D5 a sebere 12 kamenů z důlků D5, D4, D3, D2 a D1.

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Po rozdání to vypadá takto:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Zákaz ruinování

Kdyby bylo v důlku H5 kamenů 7, nebo kdyby důlek D6 byl prázdný, nesměl by si tmavý hráč vzít nic. Je totiž zakázáno provést sbírání kamenů v případě, že by došlo k sebrání všech soupeřových kamenů, čímž by se soupeř ocitl bez možnosti táhnout. (Jak už jsme zmínili v úvodu, bez tohoto pravidla hra obvykle skončí rychleji a navíc je větší pravděpodobnost výhry hráče, který nezačínal.)

Více kamenů

Stejně jako Toguz, i Oware má jednu rozdávací výjimku. Rozdělovaný důlek musí zůstat prázdný.

Toto pravidlo se uplatní v případě, že důlek, který rozdělujeme, obsahuje 12 a více kamenů. Při rozdělování vložíme kámen do každého důlku, až se dostaneme k tomu, který rozdělujeme. V ruce máme ještě kameny, do rozdělovaného důlku ale dát kámen nemůžeme, a proto pokračujeme sousedním důlkem. Např.:

H6H5H4H3H2H1
D1D2D3D4D5D6

Světlý hráč rozdělí důlek D4, postupně vloží 1 kámen do všech důlků, začne v důlku D5. Potom, co vloží kámen do D3, má v ruce ještě 4 kameny. Do důlku D4 kámen dát nesmí, takže pokračuje důlkem D5, D6, H1, H2. A nakonec sebere 4 kameny z důlků H2 a H1.

Konec hry

Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů má důlky prázdné a druhý mu ve svém tahu nemůže dát žádné kameny. Hráč, který kameny v důlcích má, si je všechny přenese do své pokladnice. Může se stát, že hru není možné ukončit. Pokud např. bude na desce jeden kámen v důlku D1 a jeden v důlku H1, nemají hráči šanci skončit ve stavu, že jeden bude mít prázdné důlky a druhý mu nic nemuže dát. Takovýchto situací existuje mnoho, nelze je tedy vyjmenovat a proto u těch složitějších platí pravidlo, že třetí opakování stejné pozice ukončuje hru. Hráči si přesunou kameny ze své strany desky do pokladnice.

Oware deska Oware deska