Mankala song
Kdysi dávno mi bývalí kolegové z práce posílali odkaz na server hithit, kde různí lidé hledají podporovatele svých projektů. Od té doby tam párkrát za rok zavítám.
Když jsem tam nakoukla někdy koncem roku 2020, našla jsem Matyho výzvu.
Matyho jsem potkala na Deskohraní rok předtím. Bylo už pozdě na to přispět na výrobu jeho nových her, ale projekt skočil úspěšně, potřebná částka se vybrala, takže to nebyl problém.
A co mě hodně zaujalo, bylo sdělení, že pokud se
vybere víc než 551 tisíc, budou pravidla nově vydávaných her v časovém limitu 51s přednesena formou rýmů a ve zhudebněné podobě (BEATBOX+RAP).
Přišlo mi to jako opravdu velká výzva a když jsem po zhruba roce stále na Matyho webu žádné video, kde by to realizoval, nenašla, řekla jsem si, že to vyzkouším na vlastní kůži.
Básničky z 10 slov nebo ze slov začínajících stejným písmenem mi při různých týmových soutěžích šly celkem dobře. Takže proč by se nemělo povést tohle?
První zpracovaná pravidla patřila hře Snekagon. (Originální pravidla Snekagonu na Matyho webu)
Moje verze zní takto:
- Postavit dlouhého hada
- na desce pro hexdámu
- to nebude žádná sranda
- skončíš asi až k ránu.
-
- Začátek je celkem snadný
- polož jednu kostičku
- cíl však bude složitější
- prodluž hada k maximu.
-
- Jednokostka položena,
- druhou můžeš stranou dát,
- každý z hráčů má to svoje -
- kámen navíc / první tah.
-
- Pravidla Tě omezují
- had se nesmí dotýkat
- tam kde Tvůj dílek už stojí
- vedle další nesmíš dát.
-
- Ani větev složit nelze,
- křižovatky jakbysmet,
- stačí se podívat na kraj,
- hadí okraj pomůže.
-
- Hladká plocha - povoleno,
- u děravé naopak,
- rovné strany k děravým?
- nepřikládej nikdy tak!
-
- Nový dílek chce mít volnost,
- dopřej mu ji, Pepane,
- napojení vlastní - cizí,
- ať se nikdy nestane.
-
- Když však hada prodlužuješ
- soupeře se dotknout lze
- spojit svoje různá dílka
- tímto trikem tedy jde.
-
- Pokud žádný další dílek
- na plochu už nejde dát
- nech ten úkol na soupeři
- nemusíš se toho bát.
-
- A teprv když ani soupeř
- neprodlouží hada dál
- je tu konec soutěžení
- delší had je hadí král.
Matymu se líbilo, že tam z pravidel nic nechybí, problém ovšem je, že přečíst to trvá asi 2 minuty. A on by to potřeboval zarepovat do 51 sekund.
Nicméně přepsání originálních pravidel do básničkové podoby šlo až neuvěřitelně snadno, a tak jsem se pustila do dalších.
Combact (Originální pravidla Combactu na Matyho webu)
- Vezmi desku, tvaru květu,
- kolem vytvoř prstenec,
- všechny dílky propojí se,
- tohle není těžká věc.
-
- Radši černá nebo bílá,
- má prstenec vytvořit?
- Nad tím zatím nepřemýšlej,
- obojí tam může být.
-
- Pyramidku polož někam,
- kde chceš míti počátek.
- Od počátku půjdeš vpravo,
- a nikoliv nazpátek.
-
- Minidílky, na ty pozor,
- naschvál víckrát ve hře jsou,
- žádný nejde do prstence,
- všechny jen pro hráče jsou.
-
- Ještě jedna spešlkostka
- do prstence nepatří,
- tu tam taky máme víckrát,
- vem ji k sobě, Lukáši.
-
- Pyramidka pochoduje
- dokolečka dokola,
- přitom ale maximálně,
- 4 kroky udělá.
-
- Jeden nebo čtyři kroky,
- výsledek to stejný má,
- na květ nyní položí se,
- dílek, na němž přistála.
-
- Někdy ale pyramidka,
- hýbati se nebude:
- v případě, že minidílek,
- z ruky hráče přibude.
-
- Pět plus jedna povoluje
- šestou tečku přiložit,
- jinak totiž kolem středu
- jen pět teček může být.
-
- Když už šestku použiješ,
- předej placku soupeři,
- tu, co říká pět plus jedna,
- bez ní nyní musíš žít.
-
- Středů na květu je hodně,
- pro každý to platí zvlášť,
- jen pět teček v jedné barvě,
- s tím už nic neuděláš.
-
- První dílek položíš si,
- kam si jenom budeš přát,
- další dílky, ty už musí,
- na sebe navazovat.
-
- Z vlastních dílků vzniká hádek,
- soupeř v cestě plete se,
- když se hraje zdržovačka,
- konec snadno najde se.
-
- Nepoložíš, prohráls, brachu,
- takový je ve hře řád,
- kdo položil naposledy,
- za vítězství bude rád.
-
- Nebo můžeš obkličovat,
- malá prázdná území,
- no a taky projovat,
- tři mety na okraji.
-
- Ještě čtvrtá varianta,
- ke hraní tu taky je,
- hraj to dvakrát a kombinuj,
- co tu vysvětleno je.
-
- Když zkusíš to čtvrté kombo,
- zkus ho ještě vylepšit,
- ten kdo napoprvé prohrál,
- může o pět kroků jít.
-
- Ano, myslím pyramidku,
- o pět polí posunout,
- ten co vyhrál, omezen je,
- jen o tři s ní může hnout.
Lucanus (Originální pravidla Lucanusu na Matyho webu)
- V téhle hře jde o život,
- naštěstí jen brouků,
- drtí se a vytlačují,
- jde jim o pochoutku.
-
- Dvacet brouků nahoře,
- dole dalších dvacet,
- proti sobě si lezou,
- nechtějí se vracet.
-
- Lezou tedy dopředu,
- můžou lézt i do strany,
- nesmí přelézt dozadu,
- to by byly nahraný.
-
- Když je možnost, lezou šikmo,
- všechno ale směrem vpřed,
- pět směrů je povoleno,
- zbylé tři zapomeň hned.
-
- Na sousední prázdné pole,
- může se brouk posunout,
- soupeřovy zadní řady,
- snaží se tři dosáhnout.
-
- Někdy přijde povinnost,
- táhnout, sunout, vytlačit,
- to když brouci sedí šikmo,
- a chtějí se nasvačit.
-
- Dva přetlačí jednoho,
- tři přetlačí dva,
- stejná síla nepřetlačí
- roháče ani slona.
-
- Přesila tři na jednoho,
- to se taky může stát,
- to všechno je v pohodě,
- neboj se to někdy hrát.
-
- Pozor ale na okrajích,
- tlačit někdy nejde tam,
- všechno je o volných polích,
- žádný velký hlavolam.
-
- Když dva tlačí jednoho,
- štrůdlíček se posune,
- kde dva silní brouci stáli,
- nyní volný průchod je.
-
- Když tři tlačí na jednoho,
- nebo na dva, přátelé,
- uvolní ta svá tři pole,
- rychle, ladně, vesele.
-
- Tlačit můžeš všemi směry,
- víš, že je to povinné,
- sem tam při tom dojdeš k cíli,
- tak to je a né, že né.
-
- Někdy tlačíš směrem tím,
- kde jiný tvůj brouk už je,
- to pak vzniká drtička,
- co brouky vyřazuje.
-
- Stejně jako když jen tlačíš,
- přesila se posune,
- no a tam, kde předtím stála,
- zase volné místo je.
-
- Nezapomeň, že dojít máš,
- do poslední řady,
- tam si tři tví brouci krásní,
- udělají hody.
-
- Každý brouk, který tam dojde,
- ocitne se v ráji,
- chyť ho, dej ho mimo desku,
- na dub, ten maj rádi.
Nejen Matyho hry si zaslouží mít veršovaná pravidla a tak se pouštím i do Abaku.
- Abaku je počítací,
- hra pro celou rodinu,
- až to všechno spočítáme,
- můžem si dát zmrzlinu.
-
- Nejdřív řekni, kdo to začne,
- táta? máma? nejmladší?
- Začít prostě někdo musí,
- střihneme si, Tomáši?
-
- Můžem třeba táhnout číslo,
- a nechť začne nejmenší,
- ale možná je to jedno,
- může i to největší.
-
- Tak, a teď to vážně začne,
- vylosuj si číslice,
- a postav je pěkně rovně,
- vznikne krásná pětice.
-
- První hráč dá příklad na střed,
- to je velká výhoda,
- body jsou tam dvojnásobné,
- Schválně. Žádná náhoda.
-
- Jenom čísla pokládáme,
- nemáme tu znaménka,
- musíš pak vysvětlit řádně,
- copak to má znamenat.
-
- Spočti body za kostičky,
- z nichž jsi příklad vytvořil,
- mít těch bodů ze všech nejvíc,
- vůbec není snadný cíl.
-
- Kam položit svoje čísla,
- to je velké dilema,
- musí správně navazovat,
- vzniklý příklad smysl má.
-
- Velký problém dělá nula,
- nesmí to být výsledek,
- do desítky použij ji,
- pak v tom bude pořádek.
-
- Někdy místo čísla jokra,
- povede se vytáhnout,
- v pytlíčku jsou však jenom dva,
- každý na ně chce sáhnout.
-
- Když máš v ruce správné číslo,
- jokra můžeš vyměnit,
- toho si rád vezme každý,
- každý jokra ocení.
-
- Jak má příklad navazovat?
- K tomu, co je na desce,
- připoj zleva, nebo zprava,
- své nejlepší číslice.
-
- Můžeš taky přidat shora,
- nebo zdola, šikmo ne,
- musí prostě vzniknout příklad,
- a je jedno, kde začne.
-
- Skvělá bonusová pole,
- na desce se nachází,
- dvakrát, třikrát více bodů,
- k hráčům někdy dorazí.
-
- Někdy bonus můžeš dostat,
- jen za jednu číslici,
- jindy zas za celý příklad,
- záleží na pozici.
-
- Scítání i odčítání,
- násobení, dělení,
- dokonce i odmocniny,
- v abaku se uplatní.
-
- Vyhraje ten lepší počtář,
- lepší statég, to bych řek,
- abaku je prostě výhra,
- už nepočítám jak šnek.
A když už šlo tohle všechno, tak proč by nešlo napsat podobně i pravidla pro Toguz kumalak?
Nicméně tady mě delší dobu nic pořádného nenapadá. Hlavně automaticky mi to zatím všechno vycházelo na krátké verše, tedy na malý počet slabik na řádku.
Teprve koncem dubna 2022 jsem narazila na jednu písničku ... a jak si ji tak pouštím párkrát za sebou, uvědomuju si, že na konci prvního verše jsou dvě slova
a mají dvě a tři slabiky, stejně jako název Toguz kumalak. A přes tuhle písničku už to jde najednou samo. Odpočítám si slabiky a za chvíli je hotovo.
Bez znalosti té melodie, tedy čistě jako básnička, to ale bohužel není ono. Trpělivě čekám, kdy se orginální píseň objeví, aby tu mohl být vedle textu i odkaz na ni,
ale pořád se nic neděje. Tak sem holt na nějaký čas dávám ten jediný odkaz, co na youtube existuje.
Sem tam tuhle kuriozitu ukazuju, když prezentuju hru. Obecně za to mám palec nahoru.
Nejvyšší ocenění je asi
tenhle příspěvek na facebooku.
ovšem s ním přichází prosba, aby vznikla nahrávka.
Nejdříve zkouším autora melodie, ale nezamlouvá se mu to.
Začínám tedy hledat někoho dalšího, kdo by to nazpíval a současně hledám nějakou jinou, oficiálně vydanou melodii, do které to půjde přepsat.
- Jak se hraje tahle divnost jménem Toguz kumalak
- Je to celkem jednoduchý, já Ti hnedka povím jak
- Prostě chytneš kupu svých kuliček,
- po jedný je sázíš do mističek
- Na konci pak sudý počet u soupeře sebereš.
-
- Ve výchozím postavení všude devět koulí dáš
- Na desce je devět důlků a dvě řady jich tu máš
- Pak ještě jednu máš kouli zvláštní,
- co budí mezi hráči spoustu vášní
- Pastička je trošku zvláštní s tím však nic nenaděláš.
-
- S pravidlem o pastičce tedy teď seznámíme se
- Stačí vzít si u soupeře tři a už je na světě
- Vytvoříš ji tedy celkem snadno,
- Když třetí koule spadne někde na dno,
- Vytvořená pastička do konce hry tam zůstane.
-
- Pastičku však nejde na všech místech desky vytvořit
- Na soupeřově straně desky jen tam prostě může být
- Ještě je tam taky omezení,
- V devátým důlku prostě nikdy není,
- V devítce je zakázaná tam ji nesmíš vytvořit.
-
- Ještě větší problém má pak s tvorbou pasti druhý hráč
- Pro něj je to zakázaný taky tam kde ty past máš
- Prostě pasti nesmí míti stejné číslo,
- Ve stejném čísle na ně není místo,
- Pastička ta nejde na všech místech desky vytvořit
-
- Taky jak hra končí bych na závěr ještě zmínit měl
- Prázdný důlky u soupeře každý hráč by vidět chtěl
- Soupeři žádný koule nedávejte
- Z vítězství okamžitě se radujte
- Pokud soupeř koulí nenasbíral přes osmdesát
Jak se mi tak honí hlavou nevyhrané partie s favoritkami ze 6. MS, inspiruje mě to k využití slavného Yesteday od Beatles, třeba takhle, po vzoru Lokálky:
- Neprohraj,
- tuhle partii teď neprohraj,
- když vyhraješ medaili Ti daj,
- tak přemýšlej, a neprohraj.
-
- Nelekej,
- těžkejch soupeřů se nelekej,
- hlavu neskláněj a neklekej,
- když soupeř má rating velikej.
-
- Víš, že vyhrát můžeš, tak soustřeď se a hraj,
- Víš, že stačí málo a jseš turnaje krá-á-á-ál
-
- Nečekej,
- když to soupeř zvrtá potrestej,
- hned ho za ten kiks a výhru měj,
- hned soupeře chyby potrestej.
-
- Nespěchej,
- času dost máš no tak nespěchej,
- každý tah si řádně promýšlej,
- když vyhrát chceš, tak nejspěchej
-
- Víš, že vyhrát můžeš, tak soustřeď se a hraj,
- Víš, že stačí málo a jseš turnaje krá-á-á-ál
-
- Neplakej,
- když jsi prohrál prosím neplakej,
- soupeř usmívá se, též se směj,
- příště to dáš, teď neplakej
-
- Nesmrkej,
- jen tiše si nosík utírej,
- smrkání je kravál velikej,
- to ruší nás, tak nesmrkej.
-
- príma zápas na turnaji jsi odehrál
- turnaj nekončí, ještě šanci máš, hraj dá-á-á-ál
-
- Neprohraj,
- a když prohraješ tak hraj zas dál,
- medaile Tě čeká, proher pár
- to nevadí, bodů dost dnes máš.
-
-
-
-
Poznámka na závěr. Vesměs jsou to první verze textů, ne všude jsou rýmy dokonalé (dávám přednost úplnému popisu pravidel touto formou před básnickou dokonalostí)
a pokud by Vás napadlo nějaké vylepšení, tak nám určitě napište!
Přehled reportáží