Her, které skrývají i trochu poučení existuje poměrně hodně. A nejde jen o vědomostní hry. Většina abstraktních her je vhodná pro trénink logického myšlení, představivosti, kombinačních schopností, plánování atd. A mnoho z nich lze využít pro procvičení některých partií matematiky. S pomocí hry Quarto např. můžete dětem přiblížit mocniny a dvojkovou soustavu. Výše zmíněné vědomostní hry se pak uplatní i v dalších předmětech.
Ne každý dokáže sám vymyslet, jak si během několika tahů připravit trojskok v dámě, jak vyhrát Kalahu nebo piškvorky, pokud začíná atd. Někdy je zkrátka dobré, když Vám někdo ukáže jak na to. Pokud si přečtete pravidla hry Othello, asi první strategie, která Vás napadne, bude brát co nejvíc kamenů hned od začátku. To je ale to nejhorší, co můžete v této hře udělat a jen trochu zkušený soupeř Vás díky tomu porazí i 64:0.
Od roku 2011 organizujeme na školách speciální program s výukou strategického myšlení prostřednictvím deskových her. Program je vhodný pro děti od 3. třídy po ukončení SŠ. Průběh je uzpůsoben věku dětí, počtu i času. Ideální je jedna třída na jednu vyučovací hodinu.
Pro rozvoj logického myšlení doporučujeme následující hry a hlavolamy. V závorce je případně uvedeno, které partie matematiky lze speciálně procvičit:
- Mankalové hry (sudá a lichá)
- Dáma - česká, ruská, checkers, italská i mezinárodní, jejich normální i "žravá" varianta
- Othello
- Kolekce hlavolamů Smart Games, ThinkFun, HUCHI, FoxMind - Safari, Na ledové kře, Antivirus, Bláznivá křižovatka, Metrolink, Skokani/Hoppers, Tipover, Chocofix, Dig it, Metaforms (Logeo), Architecto, Equilibrio, Zoologic
- Zertz, Gipf, Yinsh, Dvonn, Tzaar a Punct = hry Gipf projektu
- Quarto, Pylos, Eclipse, Quads, Quivive (Sputnik) = hry firmy Gigamic
- Ubongo (práce se čtvercovou sítí, dělení plochy, 3D verze - představa o krychlích, kvádrech a z nich složených těles)
- Octi
- ABAKU (základní početní operace)
- Logik (Mastermind)
- Blokus
- Abalone
- Piškvorkové hry - piškvorky, Teeko, Pořádek a chaos, Hlavy a ocasy
- Tantrix
- Zatre
- Nubble (počítání do 100 - sčítání, odčítání, násobení a dělení, prvočísla)
- Batík (dělení plochy, základní geometrické útvary na ploše)
- Tangram (geometrický hlavolam - trojúhelníky, čtverec, kosodélník)
- Heckmeck (pravděpodobnost)
Většina her je pro dva hráče. Nakoupit dostatek souprav, aby mohla hrát celá třída je nákladné. Pro mnohé hry však lze použít společný materiál. S jeho výběrem Vám rádi poradíme. Na obrázku je vidět souprava pro hru Zertz, vyrobená z plavací nudle a víček od limonád, v pozadí stejný materiál připravený pro hry Othello a Dáma.